Åsa Torstensson (C) Infrastrukturminister. (Bild från aktuellt 2009-02-22 21:00)Joo... Vem är det som bär ansvaret?
Grundläggande problem
Vi har haft samma tågnät i säkert 50 år (läste siffran "150 år" nånstans). Kapaciteten på spåren räcker inte till, växlar och signalsystem är riktigt gammalt och slitet. SJ använder spåren till 110%, minsta lilla störning då, då blir det total kaos. Ett enda litet växelfel orsakar förseningar direkt. Detta hade aldrig hänt om vi använde spåren till 80% eller mindre samt haft ett modernt och fungerande växel- och signalsystem.
Vem bär ansvaret då?
Det är politikerna. Dom har inte prioriterat utbyggnaden av järnvägen. Istället har det prioriterats att bygga bilvägar, sänka skatten osv. Förra mandatperioden planerades det att stora summor pengar till att bygga ut järnvägen. Men när Fredrik Reinfeldt och hans vänner kom till makten gjordes det stora nedskärningar i den budgeten (för att kunna sänka skatten)
Så vem är då skyldig? Jo regeringen som sitter där idag. Och den som var med och röstade fram den.
Vad röstade du?

Det är inte bara dagens regeringen som bär ansvar. Också den föregående regeringen gjorde ingenting annat en att lösa problemet genom privatisering.
SvaraRaderaSen är det också själva styrelsen från SL som inte brydde sig alt för mycket
Som föregående sa, det är knappast bara den regeringen vi har idag som orsakat det här.
SvaraRaderaOch som du skrev i texten så har vi haft samma tågnät i 50år, och ändå har inte föregående regeringar gjort nåt. Och sen säger du att det är den sittande regeringens fel? Du motsäger dig själv där.
Förra regeringen hade högre budget för tågnätet än vad den sittande har utsatt nu. Håller dock med om att ingen regering hittills har skött spåren särskilt bra! Men vänstern skötte det bättre.
SvaraRadera